Prose

Arsis


older other prose newer

26 october 2021

Archipelagi wschodzących słońc cz. 3

- 03. 10. 1952 (Atomic! XIX: Montebello Islands ― Hurricane) -

Wielka Brytania włącza się do gry. Na archipelagu Montebello, który znajduje się ok. 70 kilometrów od zachodnich brzegów Australii, umieszcza potajemnie wewnątrz starej fregaty HMS Plym urządzenie o szacowanej mocy 25 kiloton. Fregata jest zacumowana 300 metrów od wyspy Trimouille. Detonacja (w ramach operacji Hurricane) całkowicie unicestwia okręt w oślepiającym blasku i tworzy podwodny krater, o trzystumetrowej średnicy i sześciometrowej głębokości. Obłok powybuchowy przypominający ciemno-brunatnego kalafiora przesuwa się wolno nad otwarty ocean. Rozprasza się po dwóch godzinach, napromieniowując i oślepiając kataraktą okolicznych Aborygenów… ― zabijając przez następne dziesiątki lat…

***

Hurricane (pol. Huragan) – nazwa kodowa operacji wojskowej i testu nuklearnego z 3 października 1952 roku, dokonanych przez Wielką Brytanię, na archipelagu Montebello, ok. 70 km od zachodnich wybrzeży Australii. Ładunek jądrowy o mocy 25 kiloton umieszczono w rufowej części fregaty HMS Plym, zacumowanej ok. 300 metrów od wyspy Trimouille.

- 01. 11. 1952 (Atomic! XX: Eniwetok ― Ivy) -

Dwie detonacje w ramach operacji Ivy. Wodorowy „Mike”, który eksploduje za chwilę z mocą przeszło dziesięciu megaton, co jest równoważne z 10 milionami ton trotylu, zatrzęsie w posadach nie tylko atolem Eniwetok, ale i niemal całym światem! Wielka antena na górze czarnego budyniu ― odbiera sygnał. 3…2…1… ― i cały horyzont staje się momentalnie jaskrawo-żółty. Nawet z odległości 100 kilometrów ogromny, wychładzający się obłok wygląda upiornie. Wznosi się wolno do samej stratosfery. Będzie kłębił się jeszcze przez 2-3 godziny nad nieistniejącą już wyspą, zanim rozwieje go wiatr. Nad trzy i pół kilometrowej średnicy kraterem o osiemdziesięciometrowej głębokości.

- 16. 11. 1952 (Atomic! XXI: Eniwetok ― Ivy) -

Król ma moc! Jednak 500 kiloton nie robi tym razem większego wrażenia na miłośnikach sylwestrowych fajerwerków…

***

Ivy (pol. Bluszcz) – nazwa kodowa operacji wojskowej z listopada 1952 roku, dokonanej przez Stany Zjednoczone, podczas której przeprowadzono dwa testy nuklearne na pacyficznym atolu Eniwetok, wchodzącym w skład archipelagu Wysp Marshalla. Archipelag ten był wyodrębniony przez USA do prób, jako: Pacific Proving Grounds. Testy o kryptonimach: Mike – 10,4 megatony, eksperymentalna konstrukcja naziemna o gabarytach czteropiętrowego budynku (1 listopada), oraz: King, 500 kiloton (najsilniejsza bomba atomowa w historii), zrzut z bombowca Convair B-36 "Peacemaker", eksplozja na wysokości 450 metrów (16 listopada)

- 17. 03. 1953 (Atomic! XXII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Bracia Jankesi wymyślili kolejną operację. Nazwali ją Upshot/Knothole. Na poligonie NTS ― eksploduje na wieży urocza Annie ― z mocą 16 kiloton… Piękna kobieta o zabójczym spojrzeniu, kusicielka z piekła rodem…

- 24. 03. 1953 (Atomic! XXIII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Za nią eksploduje również na wieży niemniej urocza Nancy. Jej moc, to 24 kilotony. Kilku żołnierzy traci wzrok, ponieważ odważyli się spojrzeć prosto w jej przecudnej urody oczy, doznając przy tym poparzeń III stopnia…

- 31. 03. 1953 (Atomic! XXIV: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Ruth ― ma być kolejną seksowną dziewczyną umieszczoną na kratownicowej wieży, ale ― okazuje się niewypałem. Jej moc nie jest większa od wystrzału z butelki szampana!

- 06. 04. 1953 (Atomic! XXV: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Dixie ― zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress… ― 11 kiloton… ― huknęło, zatrzęsło… zagrzmiało…

- 11. 04. 1953 (Atomic! XXVI: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Ray ― wielkie ― NIC!

- 18. 04. 1953 (Atomic! XXVII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Badger ― wystrzela na wieży z mocą ― 23 kiloton, zapalając powietrze, spopielając sny i marzenia… ― spopielając życie…

- 25. 04. 1953 (Atomic! XXVIII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Simon ― to 43 kilotony ― i kilka ofiar. Czterech żołnierzy wyparowało przez nieuwagę. Zapatrzyli się ― na kilkudziesięciometrowej wysokości kratownicową konstrukcję z odciągowymi linami. Przynajmniej nic nie czuli… ― albo poczuli przez mgnienie… ― przez mrugnięcie powieką rogatego demona…

- 08. 05. 1953 (Atomic! XXIX: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Jankesi, mimo to ― nie zwalniają, wręcz przeciwnie ― jazda bez trzymanki nabiera tempa. Encore ― 27 kiloton zrzuconych z czterosilnikowego bombowca Boeing B-50 Superfortress… ― i dwie ślepe kaleki. Ich gałki oczne, w zderzeniu z ogromnym żarem ― nie miały szans.

- 19. 05. 1953 (Atomic! XXX: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Oślepiający błysk. Po chwili ogromny huk szarpie wnętrznościami obserwatorów. To tylko Harry ― eksploduje z mocą 32 kiloton, pozostawiając po sobie zrakowaciałe komórki…― rosnące, przepoczwarzające się… ― dziesiątkujące bezlitośnie kolejne i tak już zmutowane pokolenia… ― i kolejne…

- 25. 05. 1953 (Atomic! XXXI: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Gratka dla wielbicieli artylerii. Specjalnie zmodyfikowane działo wystrzeliwuje pocisk, który jest ładunkiem nuklearnym o wdzięcznej nazwie Grable. Pocisk ma 15 kiloton…

- 04. 06. 1953 (Atomic! XXXII: Nevada ― Upshot/Knothole) -

Nieświadomi niczego żołnierze w płytkich okopach ― patrzą na jaskrawe światło, które przechodzi przez nich na wskroś. W ich dłoniach widoczne są niemal wszystkie kości, jak na rentgenowskim zdjęciu. Climax ― eksploduje z mocą 61 kiloton. ― I zabierze ich wszystkich ― do swojego królestwa… ― do grobu…

***

Upshot/Knothole (pol. Wyskok/sęk) ― nazwa operacji wojskowej z marca i czerwca 1953 roku, dokonanej przez Stany Zjednoczone, podczas której dokonano 11 próbnych eksplozji nuklearnych na NTS (Nevada Test Site) o kryptonimach: Annie ― 16 kiloton, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (17 marca), Nancy ― 24 kilotony, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (24 marca), Ruth ― 200 t, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży, w skali eksplozji jądrowych ― niewybuch (31 marca), Dixie ― 11 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 180 metrów (6 kwietnia), Ray ― 220 t, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży, w skali eksplozji jądrowych – niewybuch (11 kwietnia), Badger – 23 kilotony, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży (18 kwietnia), Simon ― 43 kilotony, detonacja na osiemdziesięciometrowej wieży (25 kwietnia), Encore ― 27 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 180 metrów (8 maja), Harry ― 32 kilotony, detonacja na osiemdziesięciometrowej wieży (19 maja), Grable – 15 kiloton, wystrzał pocisku z działa atomowego „Annie” (25 maja), Climax ― 61 kiloton, zrzut z bombowca Boeing B-50 Superfortress, detonacja na wysokości 100 metrów (4 czerwca)

- 12. 08. 1953 (Atomic! XXXIII: Semipałatyńsk ― RDS-6s ― Слойка) -

Chwila oddechu. Nad poligonem w Semipałatyńsku wyrasta kolejny grzyb. Wodorowy RDS-6s (Joe-4) ― ma moc ― 400 kiloton. Radzieccy towarzysze czują w ustach kwaśny smak nuklearnego rozszczepienia. Kilka czteropiętrowych budynków otula świetlista fala, kilka testowych konstrukcji… Szybkostrzelnymi kamerami zostaje zarejestrowana zewnętrza krawędź śmierci… ― tajemnica czasu… ― moment tuż przed unicestwieniem… ― słoneczny blask na elewacjach, na oknach… ― na drzwiach… Napromieniowany szaro-żółty, bezgraniczny step…

- 23. 08. 1953 (Atomic! XXXIV: Semipałatyńsk ― Tatiana) -

Ostatnie spojrzenie w otchłań oświetlonego pomarańczowym słońcem stepu… W samotnym domu słychać kapiące z kranu krople… ― tykanie ściennego zegara… ― bełkot leżącego na podłodze, kompletnie pijanego ojca… ― narastające tykanie zegara… ― narastające kapanie kropel… Gong…― jeden… ― drugi… ― trzeci… ― piskliwy w uszach szum… 28 kiloton… Śmierć…

- 03. 09. 1953 (Atomic! XXXV: Semipałatyńsk ― Joe 6) -

6 kiloton…

- 08. 09. 1953 (Atomic! XXXVI: Semipałatyńsk ― Joe 7) -

1,5 kilotony… ― krótkie ukłucie przeszywa ciało…

- 10. 09. 1953 (Atomic! XXXVII: Semipałatyńsk ― Joe 8) -

5 kiloton… ― spadają płonące ptaki… ― ciągną za sobą długie, jasne warkocze…

***

RDS-6s Sloika (Joe 4) ― nazwa kodowa pierwszego, nie do końca udanego testu termojądrowego, dokonanego przez Związek Radziecki 12 sierpnia 1953 roku, detonacja na dziewięćdziesięciometrowej wieży. Siła wybuchu 400 kiloton.

Tatiana (Joe 5) ― nazwa kodowa ładunku nuklearnego w ramach testu RDS-5 z 23 sierpnia 1953 roku, dokonanej przez Związek Radziecki. Zrzut z bombowca Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 28 kiloton.

RDS-6 (Joe 6) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 3 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowa Tu – 4. Detonacja na wysokości 280 metrów. Siła wybuchu 6 kiloton.

RDS-7 (Joe 7) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 8 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowa Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 1,5 kilotony.

RDS-8 (Joe 8) – nazwa kodowa testu nuklearnego, dokonanego przez Związek Radziecki 10 sierpnia 1953 roku. Zrzut z bombowca Tu – 4. Detonacja na wysokości 300 metrów. Siła wybuchu 5 kiloton.

(Włodzimierz Zastawniak, marzec 2016 - czerwiec 2018)






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

 


Terms of use | Privacy policy

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1