Prose

Arsis


older other prose newer

27 october 2021

Archipelagi wschodzących słońc cz. 4

- 14. 10. 1953 (Atomic! XXXVIII: Emu Field ― Totem) -

Brytyjczycy nie poddają się tak łatwo, mimo że odstają mocno w tym nuklearnym peletonie. Organizują operację o kryptonimie Totem, na poligonie ― Emu Field ― w Południowej Australii. Umieszczony na 30-metrowej wieży T1 ― eksploduje z mocą 10 kiloton. Aborygeni są dobrym materiałem na przeprowadzanie tego typu testów. Są niepiśmienni i nie mają się, komu poskarżyć.

- 26. 10. 1953 (Atomic! XXXIX: Emu Field ― Totem) -

T2 eksploduje z mocą 8 kiloton. Są kolejne ofiary atomowego oślepienia. Brytyjczycy zapomnieli ostrzec Aborygenów, aby nie patrzyli na błysk. Albo może zrobili to celowo.

***

Totem – nazwa kodowa operacji wojskowej, dokonanej przez Wielką Brytanię na poligonie Emu Field w południowej Australii w październiku 1953 roku, podczas której przeprowadzono dwie próby nuklearne o kryptonimach: T1 – 10 kiloton, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży, T2 – 8 kiloton, detonacja na pięćdziesięciometrowej wieży.

- 28. 02. 1954 (Atomic! XL: Bikini ― Castle) -

Na atolu Bikini (w ramach operacji Castle) ma za chwilę eksplodować „coś”, co ma gabaryty czteropiętrowego budynku. Liczą, że test Bravo, przyniesie nadzwyczajne rezultaty, bowiem siła eksplozji ma osiągnąć ― 6-8 megaton! Jednak bracia Jankesi nie wzięli pod uwagę kilku elementów tej nuklearnej układanki i w efekcie ów czteropiętrowy budynek eksploduje z dwukrotnie większą mocą! Japoński kuter rybacki Daigo Fukuryū Maru (Piąty Szczęśliwy Smok) z 23 osobową załogą na pokładzie, znajduje się 130 kilometrów od epicentrum. Blisko. Zbyt blisko.

- 26. 03. 1954 (Atomic! XLI: Bikini ― Castle) -

Test Romeo ma moc 11 megaton. Grzyb powybuchowy z odległości 100 kilometrów wygląda pięknie. Tylko wiatr przenosi radiację na pobliskie atole. Ich mieszkańcy zaczną wkrótce umierać.

- 06. 04. 1954 (Atomic! XLII: Bikini ― Castle) -

Test Koon ― 110 kiloton. Dlaczego tak mało? Ma być silniej. Ma być bardziej destrukcyjnie!

- 25. 04. 1954 (Atomic! XLIII: Bikini ― Castle) -

Test Union ― 7 megaton… Nowotworowy deszcz, nowotworowe płatki przypominające żółtawy, parzący skórę śnieg…

- 04. 05. 1954 (Atomic! XLIV: Bikini ― Castle) -

Yankee ― 13,5 megatony. Prawdziwe piekło! Ale jazda! Odlot nie z tej ziemi! Malformacje… Nawarstwiają się skupiska chorobowych tkanek… Wymykają się spod kontroli organizmów… Umykają apoptozie…

- 13. 05. 1954 (Atomic! XLV: Bikini ― Castle) -

Na deser odpalony zostaje jeszcze Nektar. Moc ― 1,7 megatony. Dopina klamrą rakotwórcze mutacje… Naznacza brunatnymi bąblami ściany przeciwatomowych bunkrów… Wygina stalowe pręty zbrojenia… Topi je jak w hutniczym piecu straszliwym żarem… Unicestwia wszelkie przejawy życia…

***

Castle (pol. Zamek) ― nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Stany Zjednoczone na atolu Bikini w archipelagu Wysp Marshalla na Pacyfiku, podczas której przeprowadzono sześć prób z ładunkami termojądrowymi o kryptonimach: Bravo ― 15 megaton, detonacja eksperymentalnej, naziemnej konstrukcji o gabarytach czteropiętrowego budynku (28 lutego), Romeo ― 11 megaton, detonacja ładunku umieszczonego na specjalnie przystosowanej barce w lagunie atolu (26 marca), Koon ― 110 kiloton, barka w lagunie atolu (6 kwietnia), Union ― 7 megaton, barka w lagunie atolu (25 kwietnia), Yankee ― 13, 5 megatony, barka w lagunie atolu (4 maja), Nectar ― 1, 7 megatony, barka w lagunie atolu (13 maja)

- 14. 09. 1954 (Atomic! XLVI: Tockoje ― Snieżok) -

Marszałek Żukow zarządza na poligonie Tockoje (40 kilometrów od miasta Buzułuk na Uralu) ćwiczenia o nazwie Snieżok. 40 tysięcy żołnierzy będzie za chwilę maszerowało przez epicentrum eksplozji… Nadlatuje samolot… Na wysokości 500 metrów eksploduje Tatiana ― z siłą 40 kiloton, czyli RDS-4. Zryw! Fala uderzeniowa przetacza się po okolicy… Wybija wszystkie szyby w oknach w opuszczonych chałupach okolicznych wsi… Epicentrum kotłuje się, faluje od potwornego żaru z piekła rodem. Ziemia unosi się i opada… Dygocze w konwulsjach, drży… Tysiące żołnierzy maszeruje we frontalnym ataku, stapiając sobie podeszwy butów, spalając polowe mundury, wchłaniając rakotwórczy pył… Pan pożogi wznosi się, jakby od niechcenia, wyciągając swoją sępią szyję, drwiąc ze wszystkiego… ― ze wszystkiego… W okopach i płytkich transzejach dopalają się resztki zwierzęcej skóry i wełny… Żarzą się powyginane, odbarwione blachy czołgów, samolotów, wojskowych ciężarówek… Dławi i dusi swąd palonej gumy, czarne obłoki pożarów… Po latach będzie żyło, tylko ― 1000 uczestników tej survivalowej „przygody”. Lecz to tajemnica… Ciii… ― TAJEMNICA…

***

Snieżok (pol. Śnieżyca) ― nazwa kodowa operacji wojskowej dokonanej przez Związek Radziecki na poligonie Tockoje na Uralu, 14 września 1954 roku, podczas której zdetonowano ładunek nuklearny o mocy 40 kiloton o kryptonimie „Tatiana”. Ładunek został zrzucony z bombowa Tu – 4, który eksplodował na wysokości ok. 300 metrów.

(Włodzimierz Zastawniak, marzec 2016 - czerwiec 2018)






wybierz wersję Polską

choose the English version

Report this item

 


Terms of use | Privacy policy

Copyright © 2010 truml.com, by using this service you accept terms of use.


You have to be logged in to use this feature. please register

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.    Polityka Prywatności   
ROZUMIEM
1